Hopp til innhold

Personvernerklæring

Denne personvernerklæringen, versjon 4. oktober 2025, gjelder behandling av personopplysninger utført av Sandanger Advokatfirma DA, org.nr. 993 489 735, som behandlingsansvarlig ved yting av juridiske tjenester. Som behandlingsansvarlig har vi ansvar for at personopplysningene vi behandler om deg brukes i tråd med gjeldende personvernlovgivning.

I personvernerklæringen finner du informasjon om formålet med behandlingen, hvordan vi bruker og beskytter personopplysninger om deg, og om hvilke rettigheter du har. Personopplysninger er alle opplysninger som kan knyttes til deg som person.

Vi behandler personopplysninger i forbindelse med yting av juridiske tjenester til foretak og privatpersoner.   All behandling av personopplysninger skjer i overensstemmelse med gjeldende personvernregler, herunder personopplysningsloven og personvernforordningen (GDPR).

Med «personopplysninger» menes alle opplysninger som kan knyttes til en fysisk person (sistnevnte omtales som «registrert»).

Med «behandling» menes alt som foretas med personopplysninger, som innsamling, registrering, organisering, strukturering, lagring, tilpasning eller endring, gjenfinning, konsultering, bruk, utlevering ved overføring, spredning eller alle andre former for tilgjengeliggjøring, sammenstilling eller samkjøring, begrensning, sletting eller tilintetgjøring.


2.1. Hvem vi behandler personopplysninger om

I forbindelse med vår virksomhet, behandler vi personopplysninger om (i) privatklienter og privatpersoner som står i forbindelse med sakene vi håndterer, (ii) kontaktpersoner hos virksomhetsklienter, samt (iii) kontaktpersoner hos våre leverandører, hos samarbeidspartnere, hos motparters juridiske rådgivere og øvrige rådgivere relatert til sakene.


2.2.  Etablering av klientforhold

Vi foretar uavhengighetssjekk før vi aksepterer oppdrag for å overholde reglene for god advokatskikk. Rettslig grunnlag er GDPR artikkel 6(1)(c) og 6(1)(f).

Det er frivillig å gi oss personopplysninger, men det vil være nødvendig å gi oss opplysningene for at vi skal kunne vurdere om vi kan påta oss oppdraget.

Vi registrerer kontaktinformasjon (navn, telefon, e-post). Grunnlag: GDPR artikkel 6(1)(f) for foretaksklienter, artikkel 6(1)(b) for privatklienter.


2.3. Sakshåndtering

Når vi utfører advokatoppdrag, behandler vi normalt personopplysninger om klienten og andre relevante personer. Dette kan for eksempel omfatte ansatte i og eiere av klientens virksomhet, motparten, vitner, motpartens advokat og andre personer som berøres av saken. Slike opplysninger fremgår av dokumenter, korrespondanse og annen kommunikasjon som vi mottar eller utarbeider i forbindelse med saken. For private klienter er behandlingsgrunnlaget normalt GDPR artikkel 6(1)(b) (avtale med klient). I enkelte saker kan vi unntaksvis få tilgang til sensitive personopplysninger. Behandlingen av slike sensitive opplysninger har grunnlag i personopplysningsloven 
§ 11, jf. GDPR artikkel 9(2)(f) (rettskrav). Behandlingen av personopplysninger i forbindelse med virksomhetsklienter har grunnlag i GDPR artikkel 6(1)(f) (interesseavveining), nærmere bestemt vår interesse i å levere tjenester til våre klienter.


2.4. Arkivering av personopplysninger

Vi arkiverer sakens dokumenter og korrespondanse mv., med personopplysninger, etter at oppdraget er avsluttet. Etterfølgende oppbevaring av saksdokumenter gjøres, fordi klientene forventer det, og fordi det erfaringsmessig vil kunne være behov for dem, for eksempel i forbindelse med spørsmål om bistanden og ved en eventuell rettssak. Behandling av personopplysninger ved arkivering har grunnlag i GDPR artikkel 6(1)(f), interesseavveining og vår interesse i å oppfylle klienters forventninger og behov. Der sakene inneholder sensitive personopplysninger, har behandlingen grunnlag i personopplysningsloven § 11, jfr. GDPR artikkel 9(2)(f).


2.5.  Fakturering og innfordring

Timeføring, utlegg og påløpte saksrelaterte kostnader registreres i vårt saksbehandlings- og regnskapssystem sammen med kontaktopplysninger som benyttes for fakturering. Behandlingen har for privatklienter grunnlag i GDPR artikkel 6(1)(b)(avtale), og for virksomhetsklienter grunnlag i GDPR artikkel 6(1)(f) (interesseavveining). Eventuell videre oppfølging av fakturering etter avsluttet oppdrag har grunnlag i GDPR artikkel 6(1)(f), vår interesse i å innfordre eventuelle utestående tilgodehavender.


2.6. Leverandører og samarbeidspartner

I forbindelse med våre juridiske tjenester registrerer vi opplysninger om leverandører og samarbeidspartnere. Vi registrerer kontaktinformasjon, i hovedsak kontaktpersoners navn, telefonnummer og e-postadresse. Behandlingen har grunnlag i interesseavveining, GDPR artikkel 6(1)(f), vår interesse i å administrere forholdet med våre leverandører og samarbeidspartnere.


2.7. Øvrig behandling

Vi vil også kunne behandle personopplysninger for formål som ikke er uforenlige med det opprinnelige formålet de ble innhentet for. Dette gjelder for eksempel for bokføringsformål og bruk av opplysninger som kan være påkrevd om vi som advokatfirma blir involvert i en rettssak, et oppkjøp eller annen prosess. Behandlingsgrunnlaget er i slike tilfeller GDPR artikkel 6(4).


2.8.  Markedsføring

Vi kan sende nyhetsbrev til klienter og kontaktpersoner hos våre klienter som vi har bistått i løpet av de siste tre årene, samt til andre som uttrykkelig har bedt om å motta det. Slike utsendelser til klienter og kontaktpersoner har grunnlag i interesseavveining, GDPR artikkel 6(1)(f), og vår interesse i å følge opp klienter med nyheter og relevant informasjon om våre tjenester. For utsendelser til andre er behandlingsgrunnlaget GDPR artikkel 6(1)(a) (samtykke). Alle mottakere kan enkelt melde seg av ved å benytte lenken nederst i hver e-post.


2.9.  Deling av personopplysninger

Advokater har lovpålagt, straffesanksjonert taushetsplikt.

Vi deler personopplysninger med rettsinstanser, motparter og andre (rådgivere, sakkyndige, forsikringsselskaper m.fl.) der dette er nødvendig for å utføre oppdraget.

IT-leverandører har kun nødvendig tilgang. Vi har databehandleravtaler med alle leverandører.

Vi utleverer ikke personopplysninger med mindre klienten ber om det eller det er lovpåkrevd.


2.10. Oppbevarings- og lagringstid

Vi lagrer personopplysningene så lenge det er nødvendig for å oppfylle formålene som er beskrevet her i personvernerklæringen, og med følgende lagringstid:

  • Saksopplysninger lagres i 10 år.
  • Fakturaopplysninger, lagres i 5 år.
  • Opplysninger om klienters kontaktpersoner lagres i 5 år etter at klientforholdet er opphørt.
  • Navn og e-postadresse for de som har samtykket til å motta nyhetsbrev lagres inntil samtykket trekkes tilbake.


2.11. Sikkerhet

Vi har iverksatt en rekke tekniske og organisatoriske sikkerhetstiltak for å håndtere personopplysninger på en tilstrekkelig sikker måte. Vi foretar jevnlige vurderinger av sikkerheten i systemer som benyttes for håndtering av personopplysninger, og det er inngått avtaler som pålegger leverandører av slike systemer å sørge for tilfredsstillende informasjonssikkerhet.

Det er etablert rutiner for håndtering av brudd på informasjonssikkerhet (personvernbrudd), og vi vil, dersom det foreligger brudd som medfører risiko for personvernet til de personopplysningene gjelder, sende avviksmelding til Datatilsynet så raskt som mulig og senest innen 72 timer etter bruddet ble oppdaget. Medfører bruddet høy sannsynlighet for personvernet til de bruddet gjelder, vil vi også varsle disse.


2.12. Overføring av personopplysninger til utlandet

Der hvor utlevering, som beskrevet i avsnittet om deling av personopplysninger, innebærer overføring ut av EØS, sørger vi for tiltak for å beskytte personopplysningene. Dette innebærer å inngå avtale basert på EUs standardklausuler med mottakeren eller gjennom andre, lovfastsatte tiltak.


3.1. Informasjon, innsyn, retting og sletting

Alle personer har rett til informasjon om vår behandling av sine personopplysninger. Dette følger av personopplysningsloven med videre henvisning til GDPR. Rettighetene er beskrevet nedenfor. Ta kontakt med oss dersom du ønsker å benytte deg av dine rettigheter. Vi vil besvare din henvendelse så snart som mulig, og senest innen én måned.

Som klient har du rett til innsyn i personopplysningene om deg, og informasjon om hvorfor og hvordan de behandles. Andre personer kan vi ikke gi innsyn på grunn av lovbestemt taushetsplikt. Du har videre rett til å kreve at vi retter feilaktige opplysninger og til å be oss slette personopplysninger om deg. Vi vil imidlertid ikke rette opplysninger som vi mener er korrekte, og vi vil ikke slette opplysninger dersom vi har rett til fortsatt behandling, jf. beskrivelsen ovenfor. Du har rett til å be oss begrense behandlingen av personopplysningene dine, selv om du ikke ønsker at vi sletter dem. Du har også rett til å få overført personopplysninger (dataportabilitet) om deg i et alminnelig, maskinlesbart format. Dette gjelder kun personopplysninger du har gitt oss, og der vi behandler dem med grunnlag i ditt samtykke eller en avtale vi har med deg. Dette er derfor sjelden aktuelt. Du har også rett til å protestere mot behandling av personopplysninger om deg dersom din særlige situasjon tilsier det. Du kan også motsette deg at vi bruker opplysninger om deg til markedsføring, noe du blant annet kan gjøre ved å klikke på avmeldingslenken nederst i hver e-post eller ved å gi oss beskjed på annen måte.


3.2.  Klagerett

Hvis du er uenig i at vi behandler personopplysninger om deg eller måten vi behandler dine personopplysninger på, kan du sende inn en klage til Datatilsynet. Vi ber deg i slike tilfeller om å ta kontakt med oss først, slik at vi kan vurdere det du er misfornøyd med, og rette opp eventuelle feil.


4.1.  Endringer

Vi vil oppdatere personvernerklæringen ved behov. Du vil få melding dersom vi gjør vesentlige endringer. Siste og gjeldende versjon av personvernerklæringen vil alltid være tilgjengelig på vår hjemmeside.


4.2.  Cookies

Når du besøker vår hjemmeside, bruker vi cookies (informasjonskapsler). Du finner mer informasjon om dette i vår informasjon om bruk av informasjonskapsler.


4.3.  Kontaktinformasjon

Ta kontakt med advokat Hogne Sandanger på telefon nummer +47 93 46 45 18 eller e-post adresse hs@sandco.no dersom du har spørsmål, kommentarer eller ønsker å gjøre bruk av dine rettigheter.

Sist endret 04.10.25