Alminnelige oppdragsvilkår
Disse alminnelige oppdragsvilkår («Oppdragsvilkårene») gjelder, sammen med en individuell oppdragsbekreftelse, for alle oppdrag mellom Sandanger Advokatfirma DA («Advokatfirmaet») og den fysiske eller juridiske person hvis interesser ivaretas av Advokatfirmaet («Klienten»).
Oppdragsvilkårene anses vedtatt av Klienten når de er mottatt av Klienten, med mindre Klienten innen rimelig tid gir skriftlig tilbakemelding om at vilkårene ikke aksepteres. Dersom Klienten ikke ønsker å vedta hele eller deler av Oppdragsvilkårene, må Klienten gi umiddelbar tilbakemelding til Advokatfirmaet. Oppdraget vil da kunne bli avbrutt og påløpt salær fakturert.
Dersom oppdraget blir avtalt utvidet eller endret på et senere tidspunkt, vil det utvidede/endrede oppdraget bli utført uten ytterligere bekreftelse.
Advokatfirmaets bistand omfatter kun rettsspørsmål underlagt norsk rett. Eventuelle uttalelser om utenlandsk rett gis kun til informasjon og utgjør ikke rådgivning om utenlandsk rett. Skatte- og avgiftsmessige spørsmål omfattes kun dersom dette er særskilt avtalt i oppdragsbekreftelsen.
Advokatfirmaet vil bestrebe seg på å ivareta Klientens interesser på best mulig måte. Oppdraget vil bli utført i samsvar med advokatloven, advokatforskriften og regler for god advokatskikk, og fakturert i samsvar med Advokatforeningens salærveiledning.
Før arbeidet igangsettes vil Advokatfirmaet avklare om det foreligger interessekonflikt eller andre forhold som gjør at Advokatfirmaet ikke kan ta på seg oppdraget. Tilsvarende gjelder hvis nye motparter kommer inn i saken på et senere tidspunkt.
Ved etablering av oppdraget vil det bli foretatt kundekontroll i samsvar med hvitvaskingsloven og advokatforskriften. Klienten plikter å medvirke til gjennomføring av kundekontroll. Ved mistanke om at transaksjoner har tilknytning til utbytte av straffbar handling mv., er Advokatfirmaet pålagt å underrette Økokrim om dette, uten å informere klienten eller tredjepersoner. Advokatfirmaet har rett til å kreve honorar og utgiftsdekning for gjennomføring av kundekontroll.
For alle oppdrag vil Advokatfirmaet utnevne en saksansvarlig advokat. Alt arbeid utføres under den saksansvarlige advokats ansvar. Den saksansvarlige advokat vil sørge for at arbeidet blir utført i samsvar med oppdraget, herunder vurdere hvem som skal utføre deler eller hele oppdraget.
Advokatfirmaet benytter med mindre annet særskilt avtales, e-post som kommunikasjonsform i forhold til Klienten, også hva gjelder forhold omfattet av taushetsplikten.
Hvis ikke annet er avtalt, lagres saksdokumenter elektronisk og/eller i papirformat i minst 10 år etter sakens avslutning. Deretter vil dokumentene normalt bli makulert. Dokumenter i original overlates til Klienten. Klienten må selv sørge for arkivering av originaler og egne saksdokumenter.
Salærfastsettelse skjer med utgangspunkt i medgått tid og de til enhver tid veiledende timepriser. Ved endelig salærfastsettelse vil det i tillegg unntaksvis kunne bli utøvet et skjønn hvor det blant annet tas hensyn til arbeidets art og kompleksitet, sakens utfall, hvor effektivt oppdraget er utført, de verdier saken gjelder, eventuelle særlige tidsfrister som gjelder for oppdraget og den eller de involverte advokaters erfaring og kompetanse. Salær vil bli beregnet fra første møte eller annen kontakt med Klienten om den aktuelle saken og frem til saken er avsluttet.
Advokatfirmaet kan kreve at Klienten stiller forskudd eller får innvilget rettshjelpsdekning før arbeidet starter.
Advokatfirmaets gjeldende timepriser angis i den individuelle delen av oppdragsbekreftelsen. Advokatfirmaet forbeholder seg retten til å ved hvert årsskifte å endre timeprisene også for påbegynte oppdrag. Oppdaterte og någjeldende timepriser fremgår alltid av www.sandco.no. Advokattjenester er pålagt merverdiavgift med 25 % på både salær og visse eventuelle utlegg/omkostninger i forbindelse med saken. Advokatfirmaets priser er, med mindre annet er opplyst, oppgitt eksklusiv merverdiavgift. Minste timeenhet er 0,25 time, tilsvarende 15 minutter.
I tillegg til påløpt salær dekker Klienten alle firmaets utgifter ved håndtering av oppdraget, herunder, men ikke begrenset til, rettsgebyr og andre gebyrer, kostnader ved innhenting av dokumentasjon og transport- og kostutgifter ved reise. Klienten kan få alle kostnader dokumentert om ønskelig. Med mindre annet er skriftlig avtalt, omfatter eventuelle estimater kun forventet salær eksklusive merverdiavgift og skal ikke anses bindende for Advokatfirmaet.
Ser Advokatfirmaet behov for eksterne fagkyndige, herunder utenlandske advokater, skal Advokatfirmaet be om Klientens godkjennelse før slike hyres. Når slike hyres, skal det skje for Klientens regning. Dette gjelder uten hensyn til hvorvidt tredjepartens honorar og utgifter faktureres direkte eller via Advokatfirmaet. Advokatfirmaet har ikke ansvar for tjenester eller råd gitt av konsulenter, eksperter, utenlandske advokater eller andre tredjeparter, selv om de er valgt og/eller instruert av Advokatfirmaet på Klientens vegne.
Advokatfirmaet vil normalt fakturere opptjent salær og eventuelle utlegg månedlig, men forbeholder seg rett til å fremskynde fakturering, herunder dersom Klienten har opparbeidet seg etter forholdene mye kreditt.
Advokatfirmaet kan fakturere á konto eller kreve forskuddsbetaling. Dersom det påløper salær og/eller utlegg for mer enn det som er stilt i sikkerhet i løpet av en måned, kan det kreves at det innbetales et større forskudd, eller at det faktureres hyppigere enn månedlig.
Betalingsfrist er 14 dager fra fakturadato.
Når det er flere Klienter i samme oppdrag, er Klientene solidarisk ansvarlige for salær og utlegg knyttet til oppdraget. Dette gjelder selv om salær og utlegg av praktiske grunner faktureres eller har vært fakturert en eller noen av Klientene.
Klientmidler behandles i henhold til advokatloven og advokatforskriften. Advokatfirmaet forbeholder seg retten til å motregne krav mot Klienten i midler Klienten har på klientkonto. Renter på klientkonto tilfaller Advokatfirmaet kun dersom dette er særskilt avtalt, og oppad begrenset til ½ rettsgebyr.
Advokatfirmaet er ikke ansvarlig for tap av forvaltede klientmidler som følge av konkurs eller andre forhold på bankens side. Bankenes sikringsfond garanterer kun for inntil NOK 2 000 000,- i innskudd per innskyter (advokatfirma) per bank.
Alle Advokatfirmaets faktura har 14 dagers forfall fra datering av faktura. Ved forsinket betaling vil det påløpe den til enhver tid gjeldende forsinkelsesrente i henhold til lov om renter ved forsinket betaling fra forfall til fullt oppgjør har funnet sted.
Ved unnlatt betaling ved forfall kan Advokatfirmaet uten varsel innstille løpende arbeid for Klienten både i saken(e) hvis salær ikke innfris ved forfall og i andre saker.
Eventuelle omkostninger i forbindelse med purringer/betalingspåminnelser samt andre inndrivelsesomkostninger vil bli belastet Klienten.
Faktura fra Advokatfirmaet som er forfalt og ubetalt utgjør et særlig tvangsgrunnlag, jf. tvangsfullbyrdelsesloven § 7-2 (f), hvilket innebærer at fakturaen som sådan er tilstrekkelig grunnlag for å begjære utlegg hos Klienten.
Advokatfirmaet legger til grunn at Klienten ikke har rettshjelpsforsikringsordninger. Klienten må derfor selv opplyse om eventuelle forsikringsordninger, eventuelt be om bistand til å undersøke om en sak kan være dekningsmessig under en forsikring eller rettshjelpsordning. Klienten er uansett ansvarlig for betaling av salær og utlegg til Advokatfirmaet.
En forutsetning for forsvarlig gjennomføring av oppdraget er at Klienten så tidlig som mulig gir Advokatfirmaet alle opplysninger og all dokumentasjon som er eller kan være relevant for oppdraget. Klienten skal uten opphold oppdatere Advokatfirmaet ved endring av adresse, e-post adresse og telefon nummer. Klientens oppfyllelse på dette punkt er nødvendig for at saken skal kunne få det best mulige utfall, og er en forutsetning for at Advokatfirmaet skal kunne jobbe tids- og kostnadseffektivt.
Advokatfirmaet er ikke alltid nærmest til å foreta en fullgod vurdering av om omkostningene ved oppdraget blir uforholdsmessig høye opp mot Klientens økonomiske stilling og/eller interessene saken gjelder. Klienten oppfordres derfor til å foreta en egen vurdering av dette, både ved oppstart av oppdraget og underveis.
Alle henvendelser til og fra motparten skal gå fra Advokatfirmaet, og Klienten må videreformidle henvendelser fra motparten og dennes advokat til Advokatfirmaet umiddelbart. Klienten vil få tilsendt kopi av all relevant kommunikasjon til og fra Advokatfirmaet.
Advokatfirmaets salær og utlegg skal betales uavhengig av sakens eller oppdragets utfall.
Selv om Advokatfirmaet har tilkjennegitt oppfatning om hva sakens utfall antas å bli, innebærer ikke det at Advokatfirmaet har rettslig ansvar for at dette resultatet oppnås. Dersom en rettsprosess tapes, kan klienten i tillegg til egne sakskostnader risikere å bli pålagt å dekke motpartens sakskostnader samt gebyr til retten. Dette er Klientens ansvar.
Dersom en rettsprosess ender med at Klienten blir tilkjent sakskostnader, men beløpet blir satt lavere enn Advokatfirmaets salær eller det følger av lov at tilkjente sakskostnader skal begrenses, vil Klienten likevel måtte betale det overskytende til Advokatfirmaet. Sakskostnadskrav fremsatt på vegne av Klient i rettsprosess kan være lavere enn Advokatfirmaets salær – en slik reduksjon endrer ikke på Klientens betalingsplikt for Advokatfirmaets fulle salærkrav.
Omkostningsoppgave som innleveres til retten setter ingen øvre grense for Advokatfirmaets salær.
Enhver medarbeider i Advokatfirmaet har og skal overholde taushetsplikt med hensyn til opplysninger som mottas i forbindelse med oppdraget. For å kunne oppfylle Klientens interesser, tar Advokatfirmaet forbehold om å kunne gi taushetsbelagt informasjon til rådgivere, samarbeidspartnere eller andre som er engasjert i tilknytning til oppdraget.
Advokatfirmaet vil bruke elektronisk kommunikasjon (e-post) for å kommunisere med Klienten, motparter og andre involverte. Advokatfirmaet benytter profesjonelle leverandører av løsninger for antivirus og brannmurtjenester. Advokatfirmaet skal ikke ha ansvar for tap som følge av feil, mangler, hacking, virus, nedetid eller liknende som måtte oppstå i forbindelse med elektronisk kommunikasjon. Advokatfirmaet benytter ikke kryptering ved bruk av elektronisk kommunikasjon med mindre dette avtales særskilt.
Advokatfirmaet kan benytte Klientens navn som referanse ved markedsføring av Advokatfirmaets kompetanse, med mindre Klienten skriftlig har reservert seg mot dette.
Advokatfirmaet har en felles database som inneholder samtlige dokumenter som utarbeides eller bearbeides av firmaets medarbeidere. Databasen inneholder personopplysninger. I den grad det er nødvendig for oppfyllelse av oppdraget vil Advokatfirmaet behandle personopplysninger, herunder også særlige kategorier personopplysninger om det er nødvendig, i samsvar med personopplysningsloven og annet regelverk. Andre parter, som motparter, domstol og offentlige organer, vil kun få tilgang til personopplysningene i den grad dette er nødvendig for oppdraget. Klienten har rett til innsyn i og informasjon om de behandlede opplysninger, samt adgang til å kreve retting av mangelfulle opplysninger, i samsvar med gjeldende regelverk. Behandlingsansvarlig etter personopplysningsloven fremgår av Advokatfirmaets personvernerklæring, som er tilgjengelig på Advokatfirmaets nettsider www.sandco.no .
Advokatfirmaet beholder opphavsrett til alle dokumenter mv. som utarbeides av firmaet i forbindelse med oppdraget.
Klienten kan benytte mottatte eksemplarer av dokumenter mv. i samsvar med formålet bak oppdraget.
Advokatfirmaet er ansvarlig i henhold til alminnelige regler om advokaters profesjonsansvar, og ansvaret er begrenset i art og omfang til det beløp Advokatfirmaets til enhver tid gjeldende ansvarsforsikring dekker. På forespørsel vil Klienten bli gitt innsyn i gjeldende polise.
Advokatfirmaet, dets partnere og ansatte er ikke ansvarlig for indirekte tap, herunder tapt fortjeneste, eller følgeskader.
Advokatfirmaet er ikke ansvarlig for bruk av utkast til dokumenter som ikke er ferdigstilt, eller for materiale eller rådgivning til andre formål eller i andre saker enn det som er oppgitt i oppdragsbekreftelsen.
Eventuelle krav fra Klientens side bortfaller om ikke Klienten ovenfor ansvarlig advokat skriftlig reklamerer uten ugrunnet opphold etter at Klienten oppdaget eller burde ha oppdaget kravgrunnlaget. Reklamasjon på fakturaer må fremsettes skriftlig senest én måned etter fakturadato for å kunne gjøres gjeldende.
Dersom Klienten er misfornøyd med utførelsen av oppdraget eller salærberegningen, oppfordres Klienten til straks å ta dette opp med ansvarlig advokat eller daglig leder. Advokatfirmaet vil umiddelbart vurdere de påklagede forhold.
Dersom Klienten mener at en advokat har handlet i strid med de advokatetiske reglene eller tatt for høyt salær, kan du sende inn en klage via Advokatklageordningen, se advokatklageordningen.no. Klageordningen er gratis. En klage til Advokatklageordningen må som hovedregel sendes senest seks måneder etter at Klienten ble kjent med eller burde ha blitt kjent med de forhold klagen gjelder.
Tvister knyttet til oppdrag utført av Advokatfirmaet avgjøres etter norsk rett med Bergen/Hordaland som verneting, med mindre annet følger av ufravikelig lovgivning. Vilkårene er sist oppdatert 7. desember 2025.
Oppdragsvilkårene revideres ved behov. Endringer til ugunst for Klienten, som ikke er nødvendige på grunn av bindende regelverk, kan først gjøres gjeldende etter én måneds varsel. Endringer i timepris får virkning fra og med endringens iverksettelse.